“Goeiemiddag juffrouw, ik ben de gerant van warenhuis C*****. Ik zou binnenkort iets willen organiseren voor de kinderen van mijn klanten. Ik zou een leuk duo dat die dag in ons warenhuis zou kunnen postvatten om de kinderen te verwelkomen en wat snoepjes uit te delen in ruil voor tekeningen. Hebt u zo’n duo ter beschikking? Ja, een op pensioen gestelde bisschop is geen probleem, maar die anderen, een zwarte, zegt u? U bedoelt een neger? O neen juffrouw, dat kan echt niet. Wij zijn een moderne zaak hoor, dat hoort hier echt niet. Onze klanten zouden daar echt aanstoot aan nemen. Een zwarte in onze zaak? Hoe komt u er op? Hebt u geen tweede blanke? Hij mag ook lichtjes rood uitgeslagen zijn onder de zonnebank of een beetje geel van zijn alcoholzucht. Zolang het zeker geen zwarte is.”
Zou bovenstaande dialoog voldoende voer zijn voor Unia om zelf de daken op te kruipen en te roepen dat dit echt niet kan? Dat een medemens niet mag uitgesloten worden voor een bepaalde job op basis van zijn of haar huidskleur?
Dit is nochtans wat deBuren deze week heeft aangekondigd als nieuwe richtlijn. Het pietenpact. Alleen die naam al! Die lijkt eerder te wijzen op één of ander duister en grimmig spel van op het klein seminarie. Al de ondertekenaars zijn overgekomen dat het hulpje van Sinterklaas alle kleuren van de regenboog mogen hebben en inderdaad, zwart hoort daar niet bij.
Niet te verwonderen dus dat het minderhedenforum van Wouter Van Bellingen dit pact niet wil ondertekenen. Allé, dat kan je nu toch moeilijk verwachten van een forum dat ontstaan is omdat men in Sint-Niklaas nota bene een zwartepiet op overschot had in de linkse kerk die men dringend moest wegpromoveren. In de Angelsaksische wereld noemt men dat het “peter principle”, hier maakt men daar het zwartepietprincipe van.
Ik snap echter niet waarom men nu net de zwarte huidskleur uit het straatbeeld wil weren? Komt dit uit schrik dat de schietgrage neigingen van de Amerikaanse politie zou overwaaien naar Europa? Want zeg nu zelf, als men daar al schiet op een zwarte medemens met een flesje cola in zijn zak, hoeveel sneller zou men dan niet gewapend ingrijpen als men een zwarte man ziet rond dwalen op onze daken die overal probeert binnen te geraken, tot zelfs via veel te smalle schoorstenen toe?
Men zegt dat de oude heilige man nu maar gebruik moet maken van roetpieten. Alsof een roetpiet een lang leven beschoren is. De acolieten van de linkse kerk van het politiek correct denken hebben de neiging mekaar nogal aan te steken om ter hardst verongelijkt te roepen, dus het zal niet lang duren voor de voorgangers van de klimaatkerk staan te roepen dat roet het symbool is van een onvolledige verbranding. Een bijproduct van massale CO2-productie die je enkel nog terugvindt in de schoorstenen van mensen die onze aardbol verpesten met mazoutkachels (fossiele brandstof, och arme och here toch) of houtkachels (voor diegene die niet kunnen wachten tot het hout fossiel geworden is).
Zo’n roetpiet komt er bij mij niet in. Hoe moet ik mijn kinderen gaan uitleggen dat niet iedere zwarte medemens eigenlijk een beschamende job van ongeschoolde arbeid van schoorsteenveger heeft? Ik wil ook niet meemaken dat mijn kinderen aan hun zwarte medemens gaan vragen of dat zwart er bij hen ook zo makkelijk af gaat. Trouwens, wat als een zwarte medemens toch probeert de job van Zwarte Piet uit te oefenen? Moet die dan enkele witte strepen op zijn gezicht trekken. Van latent witte suprematie gesproken…
Slaat de slinger niet te ver door? Het is maar een sprookje. Als mijn kinderen al de link zouden maken van “och arme, zie die arme koloniaal, jarenlang in de hoek gezet door Jef Geeraerts-typetje, nu aan de slavenband bij een witte man”, dan zou het enkele jaren nog passen door te zeggen “ja maar, dat is allemaal niet echt”.
Moeten we dan niet het sprookje volledig deromantiseren? Dan moet Sinterklaas een zelfstandige yuppie worden die rond rijdt in een milieuvriendelijke elektrisch aangedreven auto. Een ambtenaar zal het niet zijn, want dan was het geen oude rakker die al lang voorbij pensioengerechtigde leeftijd was. Neen, deze man is duidelijk zelfstandige, die amper kan rondkomen van zijn pensioentje dat onder de armoedegrens ligt, ondanks een leven van hard zwoegen. Mocht het een gedetacheerde zijn van de NMBS, dan was hij al lang op pensioen vanaf zijn 52ste na 30 jaar van gemiddeld 150 werkdagen. Sinterklaas moet echter verder doen, want als hij er al had op gerekend om op zijn 70ste te stoppen, dan hebben ze hem nu goed bij zijn pepernoten, want door de meerwaardebelasting hebben ze plots één derde van de overnameprijs van zijn schamele vennootschap in de grote belastingszak van de overheid gestoken.
Hoe lang gaat het trouwens duren voor de linkse kerk van het politiek correcte denken zijn pijlen richt op de heilige man zelf? Want een echte witte hoort dat ook niet te zijn. Nicolaas van Myra is immers geboren in Patara te Lycië dat in Antalya, Turkije ligt. Sultan Erdogan zal binnenkort wel voor de nodige sternis zorgen als we niet snel zorgen dat onze Sinterklaas enkel nog een zinnebeeld mag zijn van een Turk die zonder visum hier meteen elke jaar kan toekomen.
Alles bij mekaar denk ik dat men hier niet goed beseft dat iedere slag in de lucht van de linkse kerk van het politiek correct denken, enkel een overwinning betekent voor het populisme. Ik denk niet dat tradities moeten gewijzigd worden als het gaat om zulke details. Hoeveel zwarte medemensen zitten er in het parlement? Is dat geen dringendere noodzaak om te veranderen dan een kindertraditie. Voor mij blijft Zwarte Piet immers de man die zorgt voor de glimlach en een even grote deugniet is als ik zelf was als zevenjarige. Veel liever de stereotiep van de vrolijke zwarte losbol dan die strenge grootvader in zijn raar kostuum die al mijn streken leek neer te schrijven in een dik boek.
Neen, geef mij maar veel liever Zwarte Piet met zijn volle zak dan Sinterklaas met een schimmel tussen zijn benen.
Ontdek meer van GeensZins
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.